Historia
Valtti-ohjelma on kansainvälinen menestystarina
SEDY-HANKE (2015-2017)
Valtti-ohjelma käynnistyi osana 2015–2017 toteutunutta kansainvälistä kehittämistyötä, jossa selvitettiin ratkaisumalleja kysynnän ja tarjonnan ongelmiin. Kyselyjen kautta paljastui, että vammaiset lapset osallistuvat liikuntaan vähemmän ja harvemmin kuin vammattomat. Syitä ovat soveltuvien ohjelmien, harrastuspaikkojen ja tiedon puute.
Vammaiset lapset eivät tiedä mikä laji tai liikuntamuoto soveltuu, mistä sopiva harrastuspaikka löytyy, miten sinne pääsee ja kelpaako mukaan. Perheissä ehkä pelätään, että lapsi ei pärjää tai kelpaa. Urheiluseuroissa luullaan, että vammaisia liikkujia ei kiinnosta seurassa harrastaminen tai pelätään oman osaamisen riittämättömyyttä ja ohjaajaresurssien loppumista.
Yhdeksi ratkaisuksi kehitettiin suomalaisten toimesta Valtti-toimintamalli, ja sen rinnalla testattiin focus group -menetelmää lasten oman äänen ja mielipiteen kuulemiseksi.
Hankkeen tuloksena Valtti-ohjelma vakiintui Suomessa osaksi Suomen Paralympiakomitean (aik. Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU) lasten ja nuorten liikuntaohjelmia. Hollannissa Valttina toimiminen sisällytettiin InHolland ammattikorkeakoulun opiskelijoiden käytännön harjoitteluun.
SEDY2 jatkoi inklusiivisen lasten liikunnan parissa
SEDY-hanke eli Sport Empowers Disabled Youth 2 (SEDY2) oli kolmivuotinen (2020–2022) EU:n ErasmusPlusSport-yhteistyöhanke, jossa jatkettiin vammaisten ja erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten liikuntatarjonnan kehittämistä.
Tavoitteena oli muokata inklusiivisempaa liikuntatarjontaa ja kannustaa vammaisia lapsia ja nuoria mukaan vapaa-ajan liikuntaan.
SEDY2 -hanketta koordinoi hollantilainen ammattikorkeakoulu (Inholland University of Applied Sciences), ja siinä oli mukana yhdeksän partneria viidestä maasta (Hollanti, Suomi, Liettua, Portugali, Itävalta). Suomesta mukana olivat Suomen Paralympiakomitea ja Liikuntakeskus Pajulahti.
Hankkeen päätuotoksia ovat inkluusiovideo oheismateriaaleineen, englanninkieliset oppaat inklusiivisesta urheiluseuratoiminnasta ja osallisuuden kehittämisestä kiinnostuneille sekä virtuaalinen koulutuspaketti opiskelijoille ja ohjaajille.

Hankkeen englanninkieliset tuotokset löytyvät InHolland yliopiston hankesivuilta:
Inclusion Statement -video ja osallisuustyökalu
SEDY2-hankkeessa pureuduttiin ensimmäiseksi inkluusion käsitteeseen kuulemalla lasten ja nuorten, huoltajien ja ohjaajien ajatuksia inkluusiosta. Neljässä maassa toteutettujen focusryhmähaastattelujen tuloksista muotoiltu englanninkielinen Inclusion Statement video korostaa lapsen ja nuoren osallisuutta ja tämän omaa ääntä. Fokusryhmähaastatteluohjeet on koottu osaksi SPINtool -työpakettia. Neljässä maassa toteutettujen fokusryhmähaastattelujen tuloksista laadittu englanninkielinen tutkimusartikkeli ilmestyy 2025.
SPINtool
Suomen Paralympiakomitea tuotti englanninkielisiä työkaluja , kuten inklusiivisen seuratoiminnan oppaan (Inclusive HAndbook for Sport Clubs, 2022) ja Valtti käsikirjan (PAPAI programme handbook, 2020). Lisäksi julkaistiin inklusiivisen toiminnan fokusryhmähaastattelujen ohjeet, Inclusive (Online) Focus Group Guidance (2021). Oppaat löytyvät SPINtool työkalupakista.
Learning module
Hankkeen keskeisin lopputuotos oli Liikuntakeskus Pajulahden kokoama englanninkielinen koulutuspaketti, joka löytyy ENSE:n verkkosivuilta https://sedy.sporteducation.eu/
Inclusion Statement -video suomenkielisillä teksteillä löytyy myös Suomen Paralympiakomitean Youtube -kanavalta.
Lisätiedot
Aija Saari, Nina Peltonen ja Tiina Siivonen (etunimi.sukunimi@paralympia.fi)